سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرتال امام خمینی (س)
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 14
کل بازدید : 53716
کل یادداشتها ها : 109

طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
نوشته شده در تاریخ 91/4/28 ساعت 3:34 ع توسط Admin


 

کتاب «پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی (س)» اثر دکتر حسنعلی بختیار نصرآبادی در هزار نسخه، توسط پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به بازار کتاب عرضه شد.

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، چاپ اول کتاب «پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی (س)» اثر دکتر حسنعلی بختیار نصرآبادی در هزار نسخه و توسط پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی‌، وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به بازار کتاب عرضه شد.

 

«پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی (س)»‌، کتابی است که تلاش می‌کند بر اساس اندیشه های امام خمینی یک فلسفه‌ی تربیتی فراهم آورد تا با توجه به مبانی اندیشه‌های فلسفی و عرفانی ایشان، دلالت‌هایی برای تعلیم و تربیت به دست آید که از آن‌ها به عنوان تئوری‌های راهنمای عمل در امر تعلیم و تربیت استفاده شود.

 

کتاب«پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی (س)» دربردارنده چهار فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از:«کلیات تحقیق»، «تبیین اندیشه‌‌های فلسفی عرفانی امام خمینی(س) »، «اصول موضوعه انسان شناسی و دلالت های تربیتی»، «خلاصه و نتیجه‌گیری‌».

 

مولف در فصل اول کتاب هدف تدوین آن را این‌گونه بیان می‌کند:«هدف این پژوهش مطالعه‌ی دیدگاه انسان شناختی امام خمینی همراه با طرح و نگرش‌های فلسفی _عرفانی آن حضرت در سه حوزه ی هستی شناسی، معرفت‌شناسی و ارزش‌شناسی از یک سو و بیان دلالت‌های تربیتی آنها در خصوص عناصر نظام تعلیم و تربیت، از سوی دیگر است. به عبارت دیگر هدف دیگر این پژوهش آن است که ضمن طرح و بررسی اندیشه‌ی انسان شناختی با حوزه های شناسایی انسان، بر مبنای معرفت فلسفی، عرفانی امام به تدوین یک نظام پیشنهادی از تعلیم و تربیت و بررسی و تجزیه و تحلیل عناصر متشکله آن یعنی اهداف، اصول، برنامه، مربی و متربی و ارزشیابی پرداخته شود‌‌».

 

روش پژوهش در این کتاب توصیفی و تحلیلی است. اسناد و مدارکی که در این پژوهش مورد بررسی قرار می‌گیرند، متون تألیفی امام و آثار نویسندگان دیگر در زمینه‌ی موضوع تحقیق است. روش تحقیق در این کتاب در سه مرحله‌ی «تحلیل ابتدایی»، «استخراج از اسناد و معناکاوی» و «بررسی نتایج و تفسیر آن»، سامان داده شده است.

 

پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، کتاب«پژوهشی در تدوین فلسفه تربیتی امام خمینی (س)» را در شمارگان یک هزار نسخه و به قیمت 110000 ریال منتشر کرده است. لازم به ذکر است از ویژگی‌های سودمند این اثر که می‌تواند به محققان و دانشجویان علاقه‌مند بسیار کمک کند، پیوست‌ها،  منابع و مأخذ آن است.

 

 



  



نوشته شده در تاریخ 91/4/28 ساعت 3:27 ع توسط Admin


 

حضرت امام(س) در سخنان خود در تاریخ 28 تیرماه سال 62 در جمع نمایندگان مجلس خبرگان در دوره ریاست آیت الله مشکینی با ابراز نگرانى از اختلاف روحانیت و خروج از زى طلبگى این امر را منشأ شکست روحانیت خواندند و فرمودند:
«من به سهم خودم هیچ نگرانى ندارم راجع به انقلاب. انقلاب راه خودش را پیدا کرده و به پیش مى‏رود و بستگى به وجود هیچ کس هم ندارد. این انقلاب ان شاء اللَّه محفوظ مى‏ماند و آسیبى از خارج به او نخواهد رسید؛ لکن آن چیزى که انسان را یک قدرى نگران مى‏کند، دو تا مطلب است که این مربوط به عموم روحانیت است:

ادامه مطلب...


  



نوشته شده در تاریخ 91/4/27 ساعت 12:0 ص توسط Admin


قطعنامه 598 هشتمین قطعنامه‌ای بود که شورای امنیت سازمان ملل از ابتدای تجاوز علنی رژیم بعثی عراق به جمهوری اسلامی ایران صادر کرده بود. همه قطعنامه‌های قبلی به علت جهت گیری ناعادلانه آنها از سوی ایران رد شده بود اما در ابتدای صدور قطعنامه 598 به علت نکات مثبتی که در این قطعنامه گنجانده شده بود از سوی جمهوری اسلامی اعلام شد که ایران جای بحث و مذاکره در این قطعنامه می‌بیند و آن را نه رد کرد و نه قبول؛ ولی سرانجام در تاریخ 27 تیر 1367 این قطعنامه مورد قبول جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. در ادامه مطلب برآنیم تا به پرسش های متداولی پاسخ گوئیم که در مورد طولانی شدن جنگ تحمیلی و چگونگی پذیرش قطعنامه 598 مطرح بوده است:

ادامه مطلب...


  



نوشته شده در تاریخ 91/4/27 ساعت 12:0 ص توسط Admin


 

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه امام خمینی(س) چشم انداز بلندی در مورد دفاع مقدس و پذیرش قطعنامه 598 داشتند، بیداری اسلامی در منطقه را ادامه این رویکرد دانست.

امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه  با خبرنگار پرتال حضرت امام خمینی(س) به تدبیر هوشمندانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی در واکنش سریع به حمله نظامی عراق به ایران اشاره کرد و گفت: این واکنش باعث شد صحنه جنگ عوض شود و در مدت کوتاهی قدرت نظامی کشور چنان احیا شود که نه تنها دشمن را به عقب برانیم، بلکه او را در وضعیتی قرار دهیم که خواهان پذیرش قطعنامه از سوی ایران شود.

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: وقتی که مقرر شد قطعنامه پذیرفته شود، کشور ما در موضعی قرار داشت که می خواست طرف مقابل تنبیه شود. ایران معتقد بود که عراق تجاوز به دیگری را آغاز کرده است و باید غرامت بدهد. اینها مسائلی بود که برای همه درس بسیار بزرگی برای حفظ کشور و انقلاب فراهم ساخت.

 

دریادار سیاری با اشاره به اینکه امام خمینی(س) جنگ را جنگ ایران و عراق نمی دانستند و چشم انداز بلندی در مورد دفاع مقدس داشتند، بیداری اسلامی در منطقه را ادامه این چشم انداز دانست و گفت: پذیرش قطعنامه در شرایط آن زمان، بخشی از تدابیر نظامی امام(س) بود. این تاکتیک نظامی حضرت امام(س) ثابت کرد که ما همیشه حق بوده ایم و در مقابل باطل جنگیده ایم و اهل تعرض به دیگران نیستیم.

 

این فرمانده نظامی در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: حضرت امام(س) در تشریح علل پذیرش قطعنامه به جهانیان فهماند که ما کشوری نیستیم که ملتهای بی گناه را به خاک و خون بکشیم. این موضع گیری حضرت امام(س) نشان داد که جنگ ما جنگ حق علیه باطل بوده است و همین مهم بستر بیداری اسلامی را در منطقه آماده ساخت.

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: آنچه اتفاق افتاد برای دفاع از شرف ما بود و این را همه دنیا پذیرفتند. این موضع حضرت امام(س) به طریقی بود که همه جهانیان متوجه حقوق ملت ایران در دفاع از خود شدند.

 

دریادار سیاری در ادامه این گفت وگو به بیان اوضاع و احوال جبهه ها در ایام دفاع مقدس پرداخت و از واکنش رزمندگان و فرماندهان به ابلاغ ناگهانی قطعنامه گفت.

 

وی در توضیح این واکنش ها تصریح کرد: زمانی که ما این سخن را شنیدیم که قعطعنامه پذیرفته شده، در وهله اول چراهای بسیاری در میان رزمندگان مطرح شد. آنان می خواستند به جنگ ادامه دهند و دشمن غاصب را سرجای خود بنشانند اما وقتی تفهیم شد که این مهم تدبیر امام(س) است، همه به تبعیت محض از حضرت امام(س) پذیرفتند و آن را بهترین کار دانستند.

 

این فرمانده نظامی در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: سخن ولایی امام(س) چنان تاثیرگذار بود که همه را به پذیرش قطعنامه متقاعد کرد. امام(س) با تاثیر کلام خود، جوانان را به عرصه دفاع کشاند و با همان تاثیر، قطعنامه را اعلام کرد و وقتی که ابلاغ شد، از پایین ترین تا بالاترین رده نظامی، همه پذیرفتند.

 

وی ادامه داد: در خاطره تاریخ سیاسی دنیا چنین نفوذ کلامی در میان رهبران سیاسی و فرماندهان جنگی نیست. قدرت کلام و موضع گیری ایشان برای همه شناخته شده است.

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به بصیرت مردم و امام(س) در زمینه قبول قطعنامه اظهار کرد: بصیرت به مثابه یک قطب نما در فضای غبارآلود است. این بصیرت، علم و فنی بود که در زمان جنگ، حضرت امام(س) به مردم ما منتقل کرد و باعث شد که مردم از این بصیرت ولایی حضرت امام(س) بهره ببرند و تحت تاثیر تبلیغات منفی قرار نگیرند.

 

دریادار سیاری تصریح کرد: اگر فرمایشات حضرت امام خمینی (س) برای مردم به نحو شایسته ای تبیین شود، باعث می شود که مردم بهترین تشخیص را در جامعه داشته باشند و دشمنان را بخوبی بشناسند و ترفند آنان را بدانند. این اقدام، آنان را مقابل تبلیغات منفی واکسینه می کند تا در برهه های خطر، پشت سر ولایت را خالی نکنند.

 

وی در پایان گفت: حضرت امام خمینی دفاع از عزت و شرف ملت ایران را در گرو جنگ حق علیه باطل می دانستند. در این نگاه امام(س)، واکنش نظامی به حمله عراق امری مقدس شناخته شد که تمامی مردم کشورمان را برای عمل به این دفاع مقدس به صحنه کشاند.

 



  



نوشته شده در تاریخ 91/4/27 ساعت 12:0 ص توسط Admin


 

1) دفاع مقدس و نبرد  هشت ساله ملت ایران در جنگ تحمیلی را باید مهم‌ترین رویداد عصر حاضر، پس از وقوع انقلاب اسلامی دانست؛ جنگی نه چندان کوتاه مدت که بیش و پیش از هر چیز، عنصری برای شناخت بهتر جهان معاصر نزد ایرانیان، و نیز دریچه‌ای برای شناخت مردم ایران از سوی غیر ایرانیان بود.

 

سال‌های سخت دفاع مقدس، گرچه با طعم تلخ ناملایمات همراه بود؛ لیکن شیرینی همدلی و همراهی یک ملتِ یک‌پارچه را در کام ما باقی نهاد. جنگ اگرچه با تحریم سلاح و ادوات نظامی چهره? خشن سردمداران و مدعیان دفاع از حقوق بشر را به ما نمایاند؛ لیکن ملت ما را به سلاح ایمان مجهز ساخت و ما تا زمانی که این سلاح را بر دوش می‌کشیدیم، سدی آهنین در برابر همه? جهانیان بودیم.

 

دفاع مقدس برای نوسالان ما مکتب، و برای نوجوانان ما مدرسه، برای جوانان ما دانشگاه و برای مدیران ما بالاترین سطح تربیت نیروی انسانی بود تا در کوران آتش و عطش نبرد، آبدیده شوند و روح و جانشان را از پستی و پلشتی بپالایند و به حق جام پیروزی این جنگ در دستان کسانی می‌درخشد که چنین زیسته‌اند؛ «طُوبى‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ». (رعد،29)



2) برای تحلیل دفاع مقدس و بررسی ابعاد انسان ساز آن برای ملت ایران، نخست باید انقلاب اسلامی ایران را به تحلیل نشست و بررسی انقلاب ایران تنها با شناخت و بررسی ابعاد وجودی روح بلند و عامل محرک و مقتدای بی‌بدیل ملت، یعنی امام خمینی میسور است.

 

رشادت، شهامت، شجاعت، و ... در روزهای سخت نبرد، درسی بود که امام و پیشوای این مکتب، مدرسه و دانشگاه به ملت ایران تعلیم کرد و بی شک فرمانروایی وی بر سرزمین قلوب، جام فتح و ظفر را در آغوش ملت نشاند.



3) تجربه عملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تربیت نسلی از نیروهای مؤمن و کارآمد، مهم‌ترین ویژگی دهه? نخست پس از انقلاب به شمار می‌آید؛ توکل به خدا، تفاخر به ایمان، باور به امدادهای غیبی، شجاعت، شهامت، اخلاص در عمل و .... در کنار تعهد، بهره‌گیری از همه? امکانات موجود، انجام صحیح امور محوله، ایمان به نیرو و توان خودی، مدیریت صحیح منابع انسانی و مادی و... ویژگی و شاخصه اصلی مردان و زنانی است که در آتش سوزان نبرد تربیت شدند و اساساً همین وجوه اساسی و بنیادین است که به حماسه پاک و بی‌آلایش ملت ایران در دفاع از آب و خاک خویش تقدس می‌بخشد.

 

همچنین آنچه در دفاع مقدس فرزندان پاک این مرز و بوم را الگوی آزادی خواهان جهان ساخته، همین رادمردی و حق‌طلبی است که البته امروزه با برخی بی‌اخلاقی ها و شاید نادانی‌ها تهدید می‌شود.



4) در ادبیات مرسوم جهان، «جنگ و صلح» دو واژه? متضاد شناخته می‌شوند؛ جنگ موجب بدبختی و شقاوت و صلح عامل سعادت و سلامت تلقی می‌گردد؛ لیکن در فرهنگ و ادبیات مردمی که تنها «برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است»، جنگ و صلح، و صلاح و فلاح معانی دیگری می‌یابد و «حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه‌ای وارد نمی‌سازد».

 

ملتی که رضایت و خوشنودی خود را در طول رضایت و خوشنودی خالق تعریف کرده است، جنگ و صلح را نه دو عنصر متضاد، که دو جلوه از جلوات معبود می‌شناسد و صلح را اگرچه به طعم شوکران، راهی برای جلب رضایت حق در می‌یابد؛ «من باز می‌گویم که قبول این مسئله برای من از زهر کشنده تر است؛ ولی راضی به رضای خدایم و برای رضایت او این جرعه را نوشیدم».



(مطالب داخل گیومه بخشی از پیام امام خمینی به مناسبت پذیرش قطع‌نامه 598 است).

 



  





طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ