بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 54142
کل یادداشتها ها : 109
حمید سبزواری در این باره گفت: امام ، یک شخصیت ممتاز سیاسی- مذهبی بودند و به خاطر صداقتی که بین مردم و ایشان وجود داشت، خود را به عنوان شاعر معرفی نمی کردند. شخصیت عرفانی امام در شعرشان موج می زند که وی را به شاعری عارف تبدیل کرده است. عرفان، انسان را به جایگاهی والامی رساند و به همین واسطه، اشعار امام نجات بخش جامعه خواهند بود.
جواد محقق نیز معتقد است: شعر امام، در ادامه آثار شاعران حوزوی سروده شده و از سبک شعری عالمان دینی پیروی کرده است. عرصه شعر علمای مذهبی، مانند شاخه ای تناور از شعر فارسی سر برآورده است. این گروه، بهترین اشعار را به ادبیات فارسی عرضه کرده اند.با این حال، بسیاری از این شعرا ناشناخته اند.
نظر عبدالجبار کاکایی هم این است که امام، داعیه شاعری نداشتند و پایبند انتشار آثارشان نبودند. علمای مشهوری چون؛ خواجه نصیر طوسی، حاج ملاهادی سبزواری، علامه طباطبایی و شهید مطهری در کنار پرداختن به علم، به سرودن شعر هم می پرداختند. اما امام در دوران جوانی با غزلیات و قصاید خود، در بین طلاب شهرت داشتند. اشعاری که ایشان در جوانی سروده اند از لحاظ زبان و تکنیک، و اشعاری که بعد از آن سروده اند، از لحاظ محتوایی قابل اهمیتند.
رحیم زریان نیز در این باره گفت: اشعار امام خمینی(س)، متاثر از حافظ و مایه های عرفانی اشعار اوست. غزلیات و رباعیات ایشان قوی، ناب و تاثیرگذارند و مضامین عرفانی و مذهبی در اشعار ایشان وجود دارند. امام خمینی(س) قبل از آنکه به عنوان سیاستمداری توانا شناخته شوند، شخصیتی صاحب نظر در فقه، فلسفه و عرفان بودند که توانایی ایشان در شعرسرایی، پس از رحلتشان آشکار شد. محمدعلی بهمنی هم یکی از مهم ترین دلایل استقبال از اشعار امام خمینی(س) را شخصیت ایشان دانست و افزود: به همین دلیل، باید با توجه به جایگاه امام، بعضی از شعرها از دیوان ایشان حذف و استواری اشعارشان حفظ شود؛ چون بعضی از اشعار، ممکن است برای زمان کوتاهی باارزش باشند و پس از آن اهمیت خود را از دست بدهند؛ این نکته درباره همه شاعران صدق می کند و هرگز از ارزش سایر اشعار نمی کاهد و چه بسا باعث توجه بیشتر به قوت سایر اشعار نیز بشود. اما در کل، غزلیات امام خمینی(س) از پختگی و استواری خاصی برخوردارند. کامران شرفشاهی نیز در این باره اظهار داشت: اشعار امام خمینی(س)، شان ادبیات و شعر را در دیدگاه جامعه بالابرد. امام، در اوج تواضع خود را شاعر نمی دانستند، اما آثار ایشان سرشار از شور عرفانی و تعالیم دینی است. در واقع، شعر مجالی برای بیان برخی از عقاید و اندیشه های امام بوده است.
سعید بیابانکی هم با اشاره به این نکته که در زمان حیات امام خمینی(س)، کمتر کسی از شاعربودن امام اطلاع داشت و با چاپ اولین شعر ایشان در روزنامه کیهان، خبر شعرسرایی امام منتشر شد، گفت: به دلیل عجله کردن در انتشار اشعار امام، آثار ایشان بدون کارشناسی منتشر شد، در صورتی که اگر گزیده اشعار امام منتشر شود، ارزش آن بیشتر خواهد بود.
اما صابر امامی اشعار امام خمینی(س) را متاثر از سبک عراقی دانست و گفت: ایشان با استفاده از مضامین عرفانی، به هنجارشکنی، نوآوری و جسارت در شعرگویی پرداخته اند. امام ادعای شاعری نداشتند، ولی در ادامه اسطوره های شعر فارسی مانند؛ سعدی، حافظ و مولوی به خلق اثر پرداختند. ما در آثار امام خمینی(س)، آشکارا شاهد سنت شکنی در شعر، توسط یک عالم دینی هستیم که این ویژگی، سروده های امام را ممتاز کرده است. عباس چشامی نیز معتقد است: عرفان گرایی به سبک حافظ گرته برداری از مباحث فلسفی ملاصدرا، از خصوصیات آثار ادبی امام خمینی(س) است. این ویژگی، وابسته به درک عرفانی ایشان است. همچنین بهترین اشعار امام، در دوران میانسالی ایشان سروده شده اند و امیر مرزبان هم درباره دیوان اشعار امام خمینی(س) گفت: ذوق عرفانی و بلاغت اشعار حافظ، در دیوان شعر امام خمینی(س) نمایان است. استفاده از مضامین فلسفی و زبان کهن، از خصوصیات اشعار ایشان است. بنابراین نباید غزلیات امام را با اشعار دوره های جدید مقایسه کرد. همچنین بسیاری از سروده های ایشان، از نظر آئینی از جایگاه خاصی برخوردارند.(نقل قول ها برگرفته از کیهان، شماره 19105)
با این حال امام در مورد جایگاه ادبی خود اینگونه فرموده اند که:
«باید بحق بگویم که نه در جوانی، که فصل شعر و شعور است و اکنون سپری شده، و نه در فصل پیری، که آن را هم پشت سر گذاشتهام، و نه در حال ارذل العمر، که اکنون با آن دست به گریبانم، قدرت شعرگویی نداشتم... » (صحیفه امام، ج20، ص: 167)
شعر در اصل از کلمه «شعور» گرفته شده است و معنی و مفهوم آن طبق لغت نامه دهخدا :«دانش، فهم، درک، وقوف و دانایی» است. اصولأ شعر کلامی است مرتب، موزون، هنری و خیال انگیز. شعر در ایران به دو صورت شعر کلاسیک و نو می باشد که نوع کلاسیک آن در چهار جریان حماسی، عرفانی، تغزل و معناگرا و در چهار سبک هندی، خراسانی، عراقی و بازگشتی به صورت قالب های مثنوی، غزل، قصیده، مسمط، مستزاد، ترجیع بند، ترکیب بند، قطعه، رباعی، دو بیتی، تک بیتی و چهار پاره سروده می شود. شعر نو سوای همه ی این قاعده ها و سبک ها است و اگر بخواهیم شعر نو را از نظر علمی تقسیم بندی کنیم می توانیم آن را به دو بخش آزاد و شعر بی وزن تقسیم کنیم. شعر نو در قالب های نیمایی، سپید و موج نو سروده می شود. شعر در گونه جهانی به صورت ها سونت، هایکو، غزل، ویلانل و مثنوی در 3 جریان فرمالیسم، فوتوریسم و دادائیسم تعریف شده است. چامه سرا نام دیگر شاعر است و به معنای سراینده شعر می باشد. مهم ترین عوامل تاثیر گذار در سرودن شعر عاطفه، وزن، خیال و زبان است. (دانشنامه آزاد ویکی پدیا) شالوده و بن مایه اصلی اشعار امام خمینی (س) به لحاظ ذهنی و اندیشه، عرفان اسلامی و به لحاظ تکنیکی نیز آمیزه ای از سبک هندی و عراقی است. عمده ترین قالب هایی که امام برای سرودن اشعارشان استفاده می کردند غزل است و از رباعی نیز برای بیان اندیشه ها و افکار خود به درستی استفاده کرده اند.
بر اساس کتاب زیبایی شناسی شعر امام خمینی(س) اثری از حمید رضا خان محمدی که به کوشش پژوهشکده امام خمینی(س) انقلاب اسلامی در سال 88 آماده و در شمارگان1000 نسخه توسط موسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) به چاپ رسیده، امام خمینی از سنین نوجوانی شروع به استنساخ در اشعار عرفانی و سیاسی ملک شعرای بهار، میرزا اشرف الدین قزوینی و حجت لاری نموده اند. ایشان به دلیل ارتباط عمیق با فرهنگ ایرانی اسلامی، در آثار خود به اشعار شاعران عارفی چون خواجه حافظ شیرازی و مولانا در بیش از 100 مورد استشهاد کرده اند .
از قدیمی ترین کتب اشعار امام می توان به «آثار الحجه» و «آینه دانشوران» اشاره کرد. مجموعه های اشعار امام در حوادث مختلفی مفقود شدند. پس از پیروزی انقلاب به اصرار دکتر فاطمه طباطبایی امام اشعاری در قالب های متنوع و با مضامین عرفانی سرودندکه پس از رحلتشان در چند دفتر با عناوین «سبوی عشق» ، «باده عشق» ، «نقطه عطف» و «محرم راز» منتشر گردید و در نهایت تمامی آثار امام در مجموعه ای به نام «دیوان امام» به چاپ رسید.
امام هیچ گاه خود را یک شاعر نمی دانست اما قریحه ی شاعریش او را همواره یک شاعر برجسته عرفانی معرفی می کند. امام در بعضی از اشعار خود با سرمشق گرفتن از بزرگانی چون حافظ و سعدی و مولوی اشعاری به وزن و قافیه مشابه سروده اند که از جمله آنان می توان به:
الا یا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها (حافظ)
الا یا ایها الساقی برُون بر حسرت دل ها که جامت حل نماید یکسره اسرار مشکل ها (امام)
اشاره نمود. همچنین امام به سرودن رباعی علاقه بسیار زیادی داشتند و شاید سرودن رباعی های متعدد و پیگیری های مستمر بانو فاطمه طباطبایی زمینه ساز سرودن اشعار بیشتر از سوی امام شد. در شعر امام استفاده از مضامین مشترک با شاعران بزرگ بسیار مشهود است مانند:
از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت یک چند نیز صحبت معشوق و می کنم (حافظ)
از قیل و قال مدرسه ام حاصلی نشد جز حرف دلخراش پس از آن همه خروش(امام)
همچنین استشهاد به آثار حافظ و مولانا از جمله ویژگی های شعر امام بود که در ابتدای بحث نیز به آن اشاره شد. مهم ترین جنبه ی اشعار امام عرفانی بودن آنان بود اما در این میان بسته به شرایط مختلف جنبه های حماسی، غنایی نیز در آثار امام مشاهده می شود.
اگر اشعار را با توجه به سطح مفهومشان به دو دسته بیرونی و درونی بخواهیم تقسیم کنیم ، اشعار امام را باید درونگرا بدانیم. به دلیل آنکه عوامل و تاثیرات درونی بر شکل گیری شعر امام موثر بودند نه عوامل بیرونی. بعد از سطح مفهومی در سطح لغوی در اشعار امام یک دایره گسترده واژگانی از حوزه های لغوی قرآنی، احادیث، عربی، فرنگی، ابداعی، اِتباعی، عامیانه و کهن را می توان مشاهده کرد و در نهایت در بررسی سطح نحوی اشعار امام به استفاده بعضی افعال خاص مانند آمد(شد) و می نرسد (نمی رسد) در آثار خود برخورد خواهیم کرد.
در پایان همانگونه که ذکر شد، مهم ترین مضمون آثار امام به خصوص در زمینه شعر، عرفان است. شعر بیشترین سهم را در تجلی افکار و معرفی شخصیت امام خمینی(س) در میان انواع هنرها دارد، به طوری که مهمترین ابعاد وجودی امام در شعر معاصر امروز به تصویر کشیده شده است. امام پیش از آنکه یک فقیه یا فیلسوف یا سیاستمدار و یا حتی یک شاعر باشد، یک عارف است. عرفان امام عرفان حماسی است و این به آن معنی است که تصوف و عرفان مسلکی نیست. بهترین مأخذ برای شناخت جهان بینی عرفانی اشعار ایشان است که از روی تفنن سروده نشده اند و همچنین در لابه لای اشعار امام رایحه کلامی شاعران بزرگی هم چون عطار، مولانا، عراقی، حافظ، سعدی و ... استشمام می شود.
منبع جانبی:
کتاب زیبایی شناسی شعر امام خمینی اثر حمید رضا خان محمدی
شاعر اگر سعدى شیرازى است بافته هاى من و تو بازى است (صحیفه امام، ج20، ص: 167)
یکی از برجسته ترین ویژگی ها امام پیش از آن که یک رهبر معنوی یا سیاسی باشد، شاعر بودن وی است. اکثر سیاستمداران دنیا به خاطر داشتن روحیه خشن از نعمت لطافت در کلام بی بهره اند. اما یک اگر امام خمینی(س) را از نظر علم طب سنتی از جمله افراد «دَمَوی» بدانیم داشتن ویژگی رهبر بودن و شاعر بودن برای ایشان مسئله ای دور از انتظار نیست زیرا از جمله خصوصیات افراد دموی داشتن ویژگی رهبری در جامعه و داشتن لطافت کلام و شاعری در وجود خودشان است.
امام چه پیش از آن که رهبر انقلاب اسلامی ایران شود و چه بعد از آن همواره این موهبت الهی خود را در قالب نگارش شعر و متون ادبی حفظ کرده اند. نکته جالب این است که امروز رهبری ایران آیت الله خامنه ای هم از این دو ویژگی رهبری و شاعری در کنار هم نیز بی بهره نیستند. اما با داشتن لطافت فکری و زبانی بیشتر از هر کسی می توانست به زبان مردم نزدیک شود و بعضأ با همین زبان مردمی در آثارشان ادبیات رهبری هم مشاهده می شود.
دیوان اشعار امام همواره از جمله آثار قلمی وی بوده که هر سال در نمایشگاه کتاب تهران و بعد از آن در کتاب فروشی های سراسر کشور جزء پرفروش ترین آثار ایشان بوده است و این مهم حداقل در حوزه آثار ادبی امام از جمله اشعار ایشان نشان دهنده ی آن است که آثار قلمی امام در حوزه شعر مورد قبول اهل این فن قرار گرفته و با گذشت سال ها هنوز هم اهالی شعر در کنار آثار قدیمی نگاهی هم به آثار امام دارند. اما امام در حوزه سیاست و معنویت هر جایگاهی که داشته است در حوزه ادبی در مورد آثار ایشان نباید نگاه مبالغه آمیز کرد و آثار ایشان را کور کورانه در ردیف آثار فاخر ایرانی از جمله آثار حافظ و سعدی و ... قرار داد. آثار امام بدون توجه به جایگاه ایشان یعنی قبل از انقلاب، در جایگاه طلبه و مدرس و بعد از انقلاب هم در جایگاه رهبر انقلاب، دارای ارزش می باشد. اما از نظر فنی کاملا بی نقص بوده و قدرت کلام ایشان در اسلوب کار های ادبی اجتماعی و سیاسی به قدری بالا بود که بعدها در حین جمع آوری دیوان ایشان بعضأ تشخیص آثار ایشان بین آثار صاحبان سبکی همچون ملک الشعراء بهار و یا وحید دستگردی برای مولفان کار دشواری بود. اکثر شاعران بر این باورند که به دلیل روح لطیف شاعر، یک شخصیت سیاسی توانایی شعرسرایی ندارد. اما دیدگاه شاعران درباره امام به گونه ای دیگر است؛ نظراتی متفاوت اما به هم نزدیک.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: امام خمینی(س) با به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی، اسلام ناب محمدی و ارزشهای دینی بزرگترین احیاءکننده اسلام ناب محمدی در قرن معاصر است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی و خبری جماران به نقل از ایرنا، آیتالله "قربانعلی دری نجف آبادی" شامگاه یکشنبه در همایش امر به معروف و نهی از منکر در مصلای امام خمینی (س) شهرستان خمین افزود: یکی از بزرگترین سنت های پیامبر اکرم(ص) امر به معروف و نهی از منکر در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و اقتصادی بود که زمینه را برای رشد و پویایی جامعه اسلامی فراهم می کند.
وی گفت: شیعیان ، قرآن، اهل بیت، احیای حقوق اسلامی، ارزش های دینی، حجاب، حاکمیت اخلاق، عفاف، صداقت، نماز، روابط مستحکم خانوادگی، ازدواج سالم ، خدمت به مردم و تربیت نفس نمونهای از امر به معروف هستند و استکبار، صهیونیسم ، کفر ، شرک نفاق نمونهای از منکرات هستند که باید با آنها مبارزه و مقابله کنیم.
وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر، تکلیف پایدار و مستمر با میدان عمل بسیار بالا است و ما باید با حس مسئولیت بیشتر، امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اسلامی احیا کنیم.
امام جمعه اراک، با اشاره به اجلاس بیداری اسلامی در تهران با حضور یکهزارو 200 تن از زنان ایران و کشورهای مختلف دنیا در تهران برگزارشد، افزود: 200 سال گذشته همواره دشمنان از زن به عنوان یک ابزار تجارت، بی بندوباری و گسترش فساد و فحشا استفاده میکردند.
وی ادامه داد: امام خمینی (س) با هویت بخشی به زن به او نشان داد که زن میتواند با الگوگیری از حضرت خدیجه کبری(س)، فاطمه (س) و زینب (س) مظهر عفت، حجاب، تقوا، یک مادر نمونه و اسوه خدمتگزاری در عرصه دانش و معرفت باشد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، افزود: حجاب و پوشش مناسب برای زن و مرد بزرگترین سرمایه و ارزش میباشد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دشمنان با استفاده از تمام ابزار و امکانات خود به مقابله با اسلام برخاسته اند امروز تمام مسلمانان بیش از گذشته برای احیای امر به معروف و نهی از منکر در عرصه جهانی مسوولیت دارند.
وی گفت: تحریمی که آمریکا و هم پیمانانش و گروه 1+5 به بهانه دست یابی ایران به انرژی هستهای علیه ایران تدارک دیده اند در طول تاریخ علیه هیچ کشوری تا به این اندازه نبوده و آنان از پیام اسلامخواهی و آزادی امام خمینی (س) که در مردم کشورهای دنیا دمیده، هراس دارند.
وی ادامه داد: دین اسلام با برخورداری از سه گوهر، ایمان، قرآن و ولایت همواره از ابتدای تاریخ مظلوم بوده است و ما وظیفه داریم که اسلام، اهل بیت و فرهنگ علوی را با احساس مسئولیت بیشتر و حضور جهادگونه در امر به معروف و نهی از منکر آنها را از مظلومیت بیرون بیاوریم.
دری نجف آبادی، افزود: ایمان واقعی شرطش امر به معروف و نهی از منکر است و مردم باید امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اجرایی کند.
وی گفت: لازم است فضای جامعه را در جهت حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نهادینه کنیم و در این راه از هیچ مانعی نهراسیم.
مجموعه آثار امام به منزله کلمات طیبهای هستند که در هر زمانی از نو به بار مینشیند و ثمر میدهد. در سیره بزرگان عرفان، نگارش نامههای عرفانی خطاب به افراد معین (به صورت ابتدایی و یا در پی درخواست مرید)، سنت حسنهای است که پرتو نهایی از بحر نورانیت وجود آنان را ظاهر مینماید. امام نیز در ایام عمر پر برکت خود نامه هایی عرفانی خطاب به خانواده و دوستانشان داشته اند. از تدبر در نامههای عرفانی ایشان میتوان به ویژگیها و محورهایی در عرفان نظری و عملی ایشان دست یافت یافت ازجمله فطرتگرایی، تفکیکناپذیری عرفان و قرآن و سنت، شریعتگرایی، جامعهنگری، خانوادهگرایی، اصالت و تقدم مبارزه با انانیت و اصالت و تقدم رعایت اخلاص بر امور دیگر. یکی از این نامه ها، نامه ای است که امام در روز 26 مرداد ماه سال 1363خطاب به آقاى سید احمد خمینى نوشته اند. متن نامه حضرت امام چنین است:
در پاسخ به سوالی که یکی از کاربران پرتال امام خمینی(س) در بخش پرسش و پاسخ در خصوص جایگاه فلسفه در دیدگاه امام راحل مطرح کرده است، کارشناسان موسسه تنظیم و نشر آثار امام پاسخ زیر را ارائه کرده اند که حاوی نکاتی قابل توجه است. پرسشگر این سوال را مطرح کرده است که «جایگاه فلسفه در دیدگاه امام راحل چگونه و مؤلفه های فلسفی که ایشان آن را باور داشت، چه بود؟». پاسخ کارشناسان در ادامه آورده شده است:
امام خمینی فلسفه (حکمت) را یکی از علوم برهانی و عقلی می دانستند که می تواند در معرفت و شناخت به انسان کمک کند، و عقل انسان را سیراب نماید. در درسهای تفسیر سوره مبارکه حمد می فرمایند: « فلسفه وسیله است، خودش مطلوب نیست. وسیله است برای اینکه شما مسائل را، معارف را با برهان به عقلتان برسانید، هنرش همین قدر است.» (تفسیر سوره حمد، ص109 و 110)
و در نامه به فرزندشان ضمن برتری دادن به لسان انبیاء و اولیای خلص و اصحاب دل به اصحاب براهین و فلسفه می گویند: «و آنچه گفتم به آن معنا نیست که به فلسفه و علوم برهانی و عقلی نپرداز و از علوم استدلالی روی گردان که این خیانت به عقل و استدلال و فلسفه است، بلکه به آن معنی است که فلسفه و استدلال «راهی» است برای وصول به مقصد اصلی و نباید تو را از مقصد و مقصود و محبوب محجوب کند.» (صحیفه امام، ج16، ص220)
امام در برابر کسانی که فلسفه اسلامی را به دلیل ریشه یونانی مورد انتقاد قرار می دادند، این نقد را به دلیل کم اطلاعی و بی اطلاعی می دانند و حکمت و فلسفه اسلامی به ویژه حکمت صدرایی را بهره مند از نور قرآن و حدیث می دانند و بین حکمت اسلامی و یونانی فاصله ی بسیار قائل هستند؛ بنابراین حکمت اسلامی در دیدگاه امام(س) نه تنها مخالف قرآن (یعنی وحی) نیست بلکه همراه و پرورش یافته در دامن کتاب و سنت است. (آداب الصلاه، ص304؛ تقریرات فلسفه، ج1، ص87 و...)
مشرب فلسفی امام خمینی(س) و بیشترین تمایل ایشان در فلسفه به صدرالمتألهین و حکمت متعالیه است، و سالها ایشان از مدرسین به نام فلسف? صدرایی به شمار می آمدند، و اگر مقصود سؤال کننده از باور امام به مؤلفه های فلسفی این باشد که ایشان چه مباحثی از فلسفه را قبول داشتند ، باید گفت مباحث اصلی و ریشه ای مکتب صدرایی مانند بحث اصالت وجود، حرکت جوهری، قاعد? الواحد، تجرد نفس، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس، علم تفصیلی و اجمالی حق تعالی در مقام ذات و دیگر مباحث، مورد پذیرش ایشان می باشد.
برای پاره ای اطلاعات پیرامون فلسفه از دیدگاه امام خمینی و نقش ایشان در گسترش و رواج این علم به کتاب نهضت فلسفی امام خمینی(س) به قلم علی اکبر ضیایی رجوع کنید.
مدیر شبکه جهانی الکوثر اعلام کرد که سریال "چهل حدیث" برگرفته از کتابی به همین نام نوشته امام خمینی(س)، در این شبکه برونمرزی مراحل نگارش فیلمنامه را سپری میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از ایرنا، "علی خندق آبادی" روز یکشنبه در نشست خبری گفت: این مجموعه تلویزیونی قرار است در 40 قسمت ساخته شود و از آنجا که موضوع آن بسیار حساس است، روند نگارش فیلمنامه آن نیز به کندی و با حساسیت پیش میرود.
وی همچنین از تولید 13 تله فیلم در این شبکه با عنوان "درخت حکمت" خبر داد و گفت: حدود هشت قسمت از این تله فیلمها با محوریت دین و عرفان ساخته شده است و قسمتهای باقیمانده نیز به تدریج ساخته میشود.
خندق آبادی با اشاره به فعالیت حدود 800 شبکه عرب زبان اظهار داشت: بر اساس یک نظرسنجی، شبکه الکوثر در موضوعات خانوادگی جزو پنج شبکه اول میان عرب زبانان شناخته میشود؛ ضمن آنکه نظرسنجی دیگری نشان می دهد که این شبکه در حوزه معارف اسلامی نخستین شبکه مرجع نزد مردم عراق است.